6502 SAYILI TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUN
28 Kasım 2013 tarihinde Resmi Gazete 'de yayımlanan ve 28 Mayıs' ta yürürlüğe girecek kanun içerikleri tüketiciye korunma amacıyla düzenlenmiştir.
Bu kanunla, tüketicinin ‘hak arama yollarını’ kolaylaştırmayı, ekonomik çıkarlarını, sağlık ve güvenliğini korumayı hedeflendi. AB yönergelerine uyumu gerçekleştirildi, bu şekilde bürokratik işlemleri azaltıldı. Garanti belgesini zorunluk olmaktan çıkarılarak, ceza uygulamalarına da farklılıklar getirilmiştir. Tüketiciler, standartları daha yüksek ürün talep ettikçe, firmalar da standartları yüksek mal ve hizmet üretilecektir. Bu da ayakta kalmanın, rekabet edebilmenin doğal bir yolunu oluşturacak.
Kanun 9 kısım ve 84 maddeden oluşuyor. Her sözleşmenin, temel özellikleri şunlar: Sözleşmelerin en az 12 punto büyüklüğünde olması, sözleşme koşullarının tüketici aleyhine değiştirilemiyor olması gibi birçok kavram yeni kanun içinde yer alıyor. Kanunun getirdiği bir özellik ise cayma hakkının süresindeki değişiklik. Önceden cayma süresi, 7 gündü bu süreyi 14 güne çıkartıldı. Sadece taksitli satışlarda, 7 gün cayma süresi mevcuttur.
Ayıplı mal ve tüketicin hakları :Ayıplı mallarda satışın sorumluluğu, taşınır mallarda malın tesliminden itibaren iki yıl, taşınmaz mallarda ise 5 yıl olarak belirlendi.
Örneğin bir otomobil satın aldınız. İlk etapta otomobildeki kusuru fark etmeyebilirsiniz. Bu kusur, kullanımla beraber iki ya da beş ay sonra ortaya çıkabilir. Bu ayıba karşı, dünyanın her tarafında tüketiciyi koruyan dört tane hakkı var: Bir tanesi ayıp tespit edildiği zaman yenisi ile değiştirmek. İkincisi satın aldığınız ürüne ödemiş olduğunuz parayı geri almak. Üçüncüsü ayıp oranında indirim, bir diğeri ise ücretsiz tamir istemek. Diğer bir konumuz ise ‘ayıp ihbarı’. Yeni bir otomobil aldığınızda, öncelikle ayıp bulunup bulunmadığı konusunda dikkatlice kontrol etmeniz gerekiyor. Bu kontrol esnasında gerektiğinde bir uzmanın yardımını alabilirsiniz. Yapılan kontrol neticesinde açıkça görülebilen veya anlaşılabilen problem veya problemler satıcıya bildirilmeli. Bu bildirimin, mevcut kanuna göre, satın alınma tarihinden itibaren en geç 30 gün içerisinde yapılması gerekiyordu. Yeni kanunda beraber bu süre 6 aya çıktı. Eğer satıcı, ürünü satarken bu ayıbın olmadığını söylerse, bu durumu ispatlaması gerekiyor.
Garanti belgelerinde bakanlık onayı kalkıyor: Sözleşmeler imzalanmadan önce tüketiciyi bilgilendirmek zorunlu hale geliyor. Tüketiciler el yazısı ile sözleşmeye, tarih yazacak. Gerçeği yansıtmayan indirimli satış kampanyalarına da sınırlamalar getirildi. Bu düzenlemeyle indirimli satışlarla yapılan suistimalin önüne geçiliyor. Artık indirimli satışlarda etikette, indirimsiz satış fiyatı, indirim oranı ve indirimli fiyatı bulunmak zorunda. Tanıtma ve kullanma kılavuzları tüketicileri daha fazla bilgilendirecek şekilde hazırlanacak. Malın güvenli kullanımıyla ilgili İngilizce ibareler Türkçe yazılmak ve seslendirilmek zorunda. Diğer bir konu ise garanti belgesi. Ocak 2008’den itibaren garanti belgesini elektronik ortamda veriliyor. Yetkili satıcılar da bakanlığın onaylamış olduğu garanti belgelerini çoğaltıyorlar, her bir otomobille beraber tüketiciye veriliyor. Yeni kanunla beraber garanti belgeleri için bakanlığın onayı kalkıyor. Artık, garanti belgeleri için bakanlığa başvurulmasına gerek kalmayacak. Bu sayede, bürokratik işlemler azaltılmış oldu. Garanti belgesini yetkili satıcılar hazırlayıp, bakanlık denetleyecek. Örneğin bir otomobil bayisine gidecek ve garanti belgesi verilip verilmediğini kontrol edecek.
7 Bölgede en az 40 yetkili servis olma zorunluluğu: Yeni kanuna göre, 7 bölgede en az 40 otomobil servisi olması gerekiyor. İthalatçı otomobil firmasının, ürünlerini ithal etmeden önce bu servis ağını kurması gerekiyor. Otomobil, kendi yetkili servisi dışında başka servisler tarafından da tamir edilemeyecek.
Reklamlarda firmalar, diğer firmaların isimlerini vererek ürünlerinin karşılaştırmasını yapabilecek.
Bu kanunla, tüketicinin ‘hak arama yollarını’ kolaylaştırmayı, ekonomik çıkarlarını, sağlık ve güvenliğini korumayı hedeflendi. AB yönergelerine uyumu gerçekleştirildi, bu şekilde bürokratik işlemleri azaltıldı. Garanti belgesini zorunluk olmaktan çıkarılarak, ceza uygulamalarına da farklılıklar getirilmiştir. Tüketiciler, standartları daha yüksek ürün talep ettikçe, firmalar da standartları yüksek mal ve hizmet üretilecektir. Bu da ayakta kalmanın, rekabet edebilmenin doğal bir yolunu oluşturacak.
Kanun 9 kısım ve 84 maddeden oluşuyor. Her sözleşmenin, temel özellikleri şunlar: Sözleşmelerin en az 12 punto büyüklüğünde olması, sözleşme koşullarının tüketici aleyhine değiştirilemiyor olması gibi birçok kavram yeni kanun içinde yer alıyor. Kanunun getirdiği bir özellik ise cayma hakkının süresindeki değişiklik. Önceden cayma süresi, 7 gündü bu süreyi 14 güne çıkartıldı. Sadece taksitli satışlarda, 7 gün cayma süresi mevcuttur.
Ayıplı mal ve tüketicin hakları :Ayıplı mallarda satışın sorumluluğu, taşınır mallarda malın tesliminden itibaren iki yıl, taşınmaz mallarda ise 5 yıl olarak belirlendi.
Örneğin bir otomobil satın aldınız. İlk etapta otomobildeki kusuru fark etmeyebilirsiniz. Bu kusur, kullanımla beraber iki ya da beş ay sonra ortaya çıkabilir. Bu ayıba karşı, dünyanın her tarafında tüketiciyi koruyan dört tane hakkı var: Bir tanesi ayıp tespit edildiği zaman yenisi ile değiştirmek. İkincisi satın aldığınız ürüne ödemiş olduğunuz parayı geri almak. Üçüncüsü ayıp oranında indirim, bir diğeri ise ücretsiz tamir istemek. Diğer bir konumuz ise ‘ayıp ihbarı’. Yeni bir otomobil aldığınızda, öncelikle ayıp bulunup bulunmadığı konusunda dikkatlice kontrol etmeniz gerekiyor. Bu kontrol esnasında gerektiğinde bir uzmanın yardımını alabilirsiniz. Yapılan kontrol neticesinde açıkça görülebilen veya anlaşılabilen problem veya problemler satıcıya bildirilmeli. Bu bildirimin, mevcut kanuna göre, satın alınma tarihinden itibaren en geç 30 gün içerisinde yapılması gerekiyordu. Yeni kanunda beraber bu süre 6 aya çıktı. Eğer satıcı, ürünü satarken bu ayıbın olmadığını söylerse, bu durumu ispatlaması gerekiyor.
Garanti belgelerinde bakanlık onayı kalkıyor: Sözleşmeler imzalanmadan önce tüketiciyi bilgilendirmek zorunlu hale geliyor. Tüketiciler el yazısı ile sözleşmeye, tarih yazacak. Gerçeği yansıtmayan indirimli satış kampanyalarına da sınırlamalar getirildi. Bu düzenlemeyle indirimli satışlarla yapılan suistimalin önüne geçiliyor. Artık indirimli satışlarda etikette, indirimsiz satış fiyatı, indirim oranı ve indirimli fiyatı bulunmak zorunda. Tanıtma ve kullanma kılavuzları tüketicileri daha fazla bilgilendirecek şekilde hazırlanacak. Malın güvenli kullanımıyla ilgili İngilizce ibareler Türkçe yazılmak ve seslendirilmek zorunda. Diğer bir konu ise garanti belgesi. Ocak 2008’den itibaren garanti belgesini elektronik ortamda veriliyor. Yetkili satıcılar da bakanlığın onaylamış olduğu garanti belgelerini çoğaltıyorlar, her bir otomobille beraber tüketiciye veriliyor. Yeni kanunla beraber garanti belgeleri için bakanlığın onayı kalkıyor. Artık, garanti belgeleri için bakanlığa başvurulmasına gerek kalmayacak. Bu sayede, bürokratik işlemler azaltılmış oldu. Garanti belgesini yetkili satıcılar hazırlayıp, bakanlık denetleyecek. Örneğin bir otomobil bayisine gidecek ve garanti belgesi verilip verilmediğini kontrol edecek.
7 Bölgede en az 40 yetkili servis olma zorunluluğu: Yeni kanuna göre, 7 bölgede en az 40 otomobil servisi olması gerekiyor. İthalatçı otomobil firmasının, ürünlerini ithal etmeden önce bu servis ağını kurması gerekiyor. Otomobil, kendi yetkili servisi dışında başka servisler tarafından da tamir edilemeyecek.
Reklamlarda firmalar, diğer firmaların isimlerini vererek ürünlerinin karşılaştırmasını yapabilecek.
Yorumlar